Isnin, 27 Disember 2010

Aku Tak Lupa


"Seronok..seronok..semenyeronoknya..
tapi berbaur resah............................
di kala malam seakan pagi, hati gelisah kabut..
tidur tak lena, pikiran bilau..
di ketika itu terimbau nun di jauh tengah utara..
antara bukit yang sering dilimpahi hujan dan bentangan sawah padi..
seorang wanita yang punyai kasih sayang..
yang tak terhingga..
dia menterjemahkan sifat kasih semasa aku di alam kandung..
dia menterjemahkan kasih dan sayang semasa aku di alam nyata..
sekelip pula aku lupa..
lupa kerna tak sengaja..
lupa kerna tak berniat sekali pun..
lupa kerna dilingkari gelisah kabut..
tika mata bakal lelap..tiba-tiba
si tidur tak lena, pikiran serabut menyergah kembali..
terdetik sera libang libu, jiwa kacau...
kerna kepala ini pusing tak pusing..
pikir akan wanita yang di antara bukit yang dilimpahi hujan dan bentangan sawah..


tapi pagi ini, pagi hari yang baru..
terasa diri ini bersifat neutral, isolasi..
kerna bibit cahya subhhi memancar menusuk ke koronar mata halus..
yang kemudiaan menggera hati ..
yang kemudiannya menggerakkan panca-panca anggota
untuk melunaskan setiap hutang yang sememangnya sentiasa berhutang..
cuma aku masih berhutang dengan si wanita itu..
dia sudah tua..
tak berupaya kederatnya..
mungkin mengharapkan sesuatu yang terpendam..
perlu bikin apa aku ini?
sendiri mau ingat......


lega menkala salam kanan kiri..
secebis perasaan neutral terbit di hati..
menyakinkan si hati yang kabut dan pikiran yang serabut..
perlu dilangsai hutang-hutang itu...kerna ianya tanggungan
tanggungan yang tak terjawab...
simpul kata hati..adalah baik kiranya setiap detik begini..
kerna aku akan sentiasa mengingati Dia dan dia si wanita..
simpul kata hati lagi..usah khayal akan seronok..
usahlah pula leka akan kesulitan kepayahan..
kerna nanti kau akan terperonyok..
kerna beban seronok dan terperonyok..
membuatkan kau gophla dan semenyeronok..
akhirnya mungkin sesal tak bersudah..
bak kata pasar nun di tanah laut utara..gophla jingga..
janganlah aku begitu..kerna aku masih tak lupa.."


(perjalanan emosi dari Subang ke Taiping)